Yleinen toimintatapa radalla, varsinkin hiukan pidemmälle edenneillä, on se että juniori lähtee ajamaan ja vanhempi menee joko kahville tai maalipöydälle. Kun radalla katsoo toimintaa, niin maalipöydällä on 10 vanhempaa katsomassa ja muualla ei juuri ketään. Minun mielestä tämä ei kuulosta oikealta toimintatavalta, joten suosittelen omien lasten turvallisuuden varmistamiseksi toisenlaista toimintatapaa.
Kaikille on varmasti selvää, että hyppyriä lähestyvä kuski ei voi nähdä mitä hyppyrin toisella puolella on, joten jos joku on kaatunut hyppyrin taakse ei hyppyriä lähestyvä kuski pysty varautumaan tähän. Se hyppyrin takana oleva kaatunut kuski voi olla juuri sinun lapsesi, ethän haluaisi oman lapsesi jäävän pyörän alle?
Kun juiniori menee radalle olisi hänen hyvä ajaa yksi kierros rauhallisesti ns. "tapeilta seisten hyppäämättä" ja tutustua rataan. Näin varmistetaan ettei rata ole muuttunut edellisen ajokerran jälkeen. Rauhallisella kierroksella myös lämmitetään kuski ja pyörä ja varmistetaan että molemmat ovat valmiita ajamiseen.
Kun juniori on radalla, niin vanhemman olisi hyvä seistä jollain hyppyrillä vahtimassa toimintaan. Mielellään hyppyriksi kannattaa valita sellainen jolta on hyvä näkyvyys mahdollisimman laajalti radalle ja mielellään joku sellainen hyppyri jolla ei jo ole joku. Näin saadaan mahdollisimman monelle hyppyrille joku vahtimaan ja parannetaan kaikkien kuskien turvallisuutta.
Kun ollaan hyppyrillä vahtimassa oman juniorin ajamista on varsin luonnollista, että katse seuraa paljon sitä missä se oma juniori menee. On suositeltavaa, että oman juniorin seuraamisen ohella seurataan myös oman valvontapaikan ja seuraavan valvojan välistä rataosuutta mahdollisimman aktiivisesti.