Kun seuraa julkista keskustelua virittämisestä niin kovasti jokapuolelta tulee kommentointia virittämisen turhuudesta. Itse en edelleenkään osaa tai edes halua ottaa kantaa siihen onko virittäminen järkevää vai turhaa, joten kerron taas omia kokemuksia aiheesta. .
Meillä oli käytössä vuosimallin 2012 pyörät joissa jokaisessa oli tunteja todella paljon. Tuntien paljouden myötä myös pyörien huoltotarve tuntui pikkuhiljaa lisääntyvän. Kyllä se vaan niin on, että uusi pyörä on aina uusi ja jämpiti pyörä ja mitä vanhempi pyörä on sitä enemmän siitä löytyy pientä huoltokohdetta. Eikä se moottorien rakentaminenkaan sitä huollon tarvetta ole vähentänyt, päinvastoin.
Jo jonkun aikaa sitten rupesin miettimään uusien pyörien hankkimista ja siinä yhteydessä mietin kovasti mitä moottoreille tehtäisiin. Juttelin aiheesta Viaberin Harrin kanssa, RR-Racingin kanssa ja EHR:n kanssa. Kovasti oli kaikilla hyviä ideoita mitä pyörille voisi tehdä. Pitkän mietinnän jälkeen päädyin kuitenkin siihen ratkaisuun että eiköhän me ajeta ihan vaan vakiopyörällä toistaiseksi. Kuskin kanssa en tästä aiheesta etukäteen edes jutellut, itseasiassa kuski ei edes tiennyt saavansa uusia pyöriä ennenkuin pari päivää ennen pyörien saapumista.
Ainoat pyörään tehtävät muutokset olisivat ohjaustangon vaihto Renthal 999:n, piikin jalkatappien laitto sekä HGS:n pakoputkiston laitto vakion tilalle, eli hyvin maltilliset muutokset.
Ensimmäiset koeajot uudella pyörällä suoritettiin vakiolla pakoputkistolla. Koeajon jälkeen kotimatkalla takapenkiltä kuului "Isä, ei muuteta uusia pyöriä ollenkaan. Ei vaihdeta edes vakioputkea pois ennenkuin se menee ryttyyn". Kotimatkalla aiheesta juteltiin muutenkin ja sanoin pojalle että laitan vanhat moottorit myyntiin , niin hän totesi "jätä 1. ja 4. moottorit vielä kotiin, ne on tosihyvät moottorit ja haluan ajaa niillä vielä"
Eli toisaalta poika halusi ettei uusiin pyöriin kajota mutta samaan aikaan tykkäsi jo meillä olevista viritetyistä moottoreista. Jollainlailla ristiriitaista, mutta silti mukava huomata että poika osaa ja uskaltaa kertoa mitä haluaa. Onhan se sikälikin mukavaa kun Isä ja Poika ovat samaa mieltä ettei pyöriä tartte virittää.
Tässä alkukesän aikana olen itse kiinnittänyt huomiota erilaisiin asioihin jotka liittyy viritetyllä pyörällä ajamiseen. Esimerkiksi sellainen mielenkiintoinen asia kuin minkäluontoisella moottorilla kuski haluaa ajaa. Kun rata on tosi hyvässä kunnossa niin alla on pyörä jossa on koko tehoalueen todella paljon tehokkaampi ja myös äreämpi moottori. Kun rata on vaikeammassa kunnossa niin usein alle tulee moottori jossa keskialue on hiukan tehottomampi, mutta ylhäällä on enemmän tehoa. On kuulemma tehottomammalla keskialueella helpompi ajaa pattisissa kurveissa.
Moni varmaan tässävaiheessa jo miettii että taisi mennä pyörän virityksissä rahat viemäriin? Ei mennyt, siinä leikissä tuli opittua tosi paljon siitä kuinka 2T moottori toimii ja kuinka mikäkin asia vaikuttaa mihinkin. Vaikka nyt mennäänkin taas vakiolla moottorilla niin en olisi kovinkaan yllättynyt vaikka vuoden kuluttua alla olisi taas mukavasti piristetty moottori. Ainakin tuohon mahdollisuuteen varaudun jättämällä joitakin tärkeitä osia talliin odottamaan mahdollista tarvetta.
On toki myös huomioitava, että KTM:n pyörät kehittyvät kokoajan ja 2012 jälkeen on asiat menneet ison harppauksen eteenpäin. Uuden pyörän moottori on jo 1,5-2 heppaa tehokkaampi kuin 2012 ja kun uuteen pyörään vielä laittaa sopivan putkiston niin tehoa tulee 1-2hp vielä lisää jolloin ollaankin jo saatu pyörästä melkein yhtä paljon tehoa irti kuin viritetystä 2012 moottorista.
yhden neuvon tästä leikistä viisastuneena voisin kyllä antaa. Jos mietityttää ostaako uuden pyörän vai virittääkö vanhan, niin suosittelen ainakin testaamaan huolellisesti sitä uutta pyörää ennen päätöksen tekemistä. Saattaa olla että säästyy rahaa, aikaa ja hermoja, toisaalta ainahan tässä leikissä rahat ja aika menee että sikäli se on kai ihan sama mitä päättää tehdä kunhan kaikilla on kivaa....