Pyörän virittäminen, alustusta

Pyörän virittäminen on aihe josta olen meinannut jo pitkään kirjoittaa, mutta monesta syystä jättänyt sen tekemättä.

Pyörän virittäminen on mielenkiintoinen aihe varikolla. Jos aiheesta erehtyy kysymään, niin aina vastaukset ovat tyyliin "meillä on vakio pyörä" tai "nykypyörissä on niin paljon tehoa ettei niitä tarvitse virittää". Itse törmäsin tähän aiheeseen pari kesää sitten kun omasta mielenkiinnosta halusin ruveta selvittämään mitä kassarin koneelle voisi tehdä. Koska en ollut ns. piireissä, niin ainoa informaatio jota herui oli edellä mainitut lauseet. 

Koska kotimaisilta varikoilta ei tuntunut tietoa löytyvän, niin rupesin etsimään tietoa ulkomaisilta foorumeilta ja sitäkautta päädyin keskustelemaan ulkomaisten virityspajojen kanssa. Hyvin nopeasti selvisi, että yllättävän paljon vakiomoottoreita liikkuu suomen ja manner-euroopan välillä. Mieleen nousi hyvin nopeasti, että ehkäpä Suomessa ei sittenkään kaikki aja vakiopyörillä ja sattaisi sitä tietoa löytyä Suomestakin.

Puolentoista kesän jälkeen sitten rohkaisin mieleni ja hommasin pojalle ensimmäisen viritetyn moottorin. Kyllä siinä isukkia meinaan pikkusen mietitytti mitä mieltä poika on uudesta moottorista. Tilannetta ei helpottanut ollenkaan se että jokapuolelta tuli viestiä siitä kuinka pyörän virittäminen vain sekoittaa kuskin ja kuinka ajo tulee menemään ihan sekaisin viritetyn pyörän myötä. Radalla poika ajeli ensin omalla tutulla pyörällä ja sitten vaihdettiin alle pyörä jossa oli viritetty moottori. Ensimmäisen tankillisen jälkeen poika oli vielä tyytyväinen moottoriin, toisenkin tankin jälkeen oltiin edelleen tyytyväisiä ja sama tilanne oli vielä 10 ajotunninkin jälkeen. Eikä se ajokaan näyttänyt sekaisin menevän. 

Kun tunteja uudella koneella oli kertynyt 15-20 huomasin, että poika oli siirtynyt treeneissä melkein täysin vakiopyörään. Jos treenireissulla ajoa tuli 10 setillistä, niin vakiopyörää käytettiin 8 setissä. Rupesin tässä itsekseni ihmettelemään asiaa ja seuraamaan tilannetta. Lopulta kysyin pojalta eikö hän tykkääkkään viritetystä pyörästä. Vastaus oli pikkusen eri kuin mitä odotin "tykkään tykkään, mutta viritetty pyörä helpottaa liikaa ajoa, vakiopyörällä on pakko oppia kurviajoa että saa vauhtia hyppyreihin".

Aika nopeasti rupesi varikolla liikkumaan huhu siitä kuinka meillä on viritetty pyörä. Monet tulivat asiaa jopa kysymään suoraan ja heille myönsinkin että kyllä pyörää on viritetty. En ole missään kohdassa katsonut tarpeelliseksi salata sitä että meillä on EHR:n rakentama moottori pyörässä. On ollut hauska seurata ihmisten reagtioita aiheeseen.

Eräällä varikolla meillä kävi hauska tilanne. Meidän pyörät olivat teltan alla huoltopukeilla ja poikani istui toisen pyöristä päällä. Siihen tuli sitten isä pojan kanssa ja he juttelivat siinä niitä näitä. Lopulta poika sanoi "hienot pyörät sulla, kummalla sä ajat kisaa", poikani näytti viereistä pyörää ja sanoi tuolla. Poika ja isä jatkoivat siitä matkaa, mutta vielä ennen lähtemistä isa totesi "tosta sen huomaa, pojalla on viimeisen päälle viritetty pyörä ja se ajaa mielummin vakiolla". 

Meillä oli siis kaksi pyörää joista toiseen oli laitettu kaikki mahdolliset tingeltangelit kiinni, joten luonnollisesti monet olettivat että se on se viritetty pyörä. Todellisuudessa se pyörä jossa ei ollut tingeltangeleita (eli se jota poikani osoitti) oli se pyörä jossa oli viritetty moottori. 

Kaikki ei taidakkaan ajaa vakiopyörillä?

Sen jälkeen kun varikolla rupesi liikkumaan huhua meidän viripyörästä, niin hyvin monet vanhemmat ovat tulleet juttelemaan aiheesta. Monia on kiinnostanut missä moottori on rakennettu, mitä siihen on tehty, paljonko moottorin rakentaminen maksaa jne… Moni virallisesti vakiolla pyörällä ajanut on myös myöntänyt että on heilläkin pikkusen pyörää piristetty. Aika moni on myös tullut kysymään saisiko oma poika kokeilla pyörää. Aika moni on pyörää päässytkin kokeilemaan.

Matkanvarrella onkin selvinnyt että suomesta löytyykin paljon 2T virittämisosaamista. Meiltä löytyy myös paljon firmoja ja yksityishenkilöitä jotka pyöriä rakentaa.

Suomessa käytettävät säännöt ovat hyvin vapaat pyörän muutoksia ajatellen. Hiukan kärjistäen voidaan sanoa, että kuutiotilavuutta, runkoa ja swingiä ei saa muuttaa, muuten kaikki on aikalailla vapaata. Jos kerran moottoria saa virittää, niin miksi sitä ei haluta myöntää? 

Seuraava: Virittäjän polku