Jousitus ja jousituksen toimiminen on ehdoton edellytys mukavalle ja turvalliselle motocrossin harrastamiselle. Jos jousitus toimii väärin voi se aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.
Vaikka jousituksen oikeaoppinen säätäminen on hyvin paljon taitoa ja kokemusta vaativa laji on joitakin sellaisia asioita joita myös harrastelijat voivat tehdä.
Uuden pyörän käyttöönotto kannattaa aina aloittaa jousituksen säätöjen tarkistamisesta. Kliksut kannattaa laittaa tehtaan määrittämiin oletusasetuksiin ja takajousen esijännitys kannattaa säätää oikeaksi.
Takajousen esijännityksen säätämiseen tarvitset yhden kaverin ja kuskin täysissä ajovarusteissa.
Mittaukset:
1) nostetaan pyörän perä ylös ja annetaan sen laskeutua omaan kohtaansa. Tässä kohdassa mitataan takalokasuojan ja takapyörän keskiön välinen etäisyys
2) Kuski nousee pyörän päälle, kaveri pitää pyörää pystyssä ja mitataan uudelleen takapyörän akselin ja lokasuojan välinen etäisyys. Huomioithan että kuskin tulisi istua keskellä pyörää, siinä kohdassa missä normaalisti ajaessaan hän on.
Edellä saatujen mittaustulosten perusteella sitten säädetään takajousen esijännityksen kireyttä. Hyvä perussääntö on, että jousen pitäisi painua noin 33% kun kuski on pyörän päällä. Linkullisissa ja linkuttomissa pyörissä painuman määrä hiukan eroaa toisistaa. Painuman oikean määrän saat selville pyörän käsikirjasta.
Kun halutaan rakentaa lapselle nopea pyörä, niin ennen pyörän virittämistä kannattaa laittaa jousitus kuntoon. Suomesta löytyy useita tahoja jotka tekevät jousituksen mittatilauksena.