Jarrupalojen vaihto

Jarrupalojen vaihtaminen on varsin helppo ja nopea toimenpide joka kannattaa opetella tekemään myös varikolla. Jossain vaiheessa harrastusta juniorit tuntuvat olevan takajarrun päällä kokoajan ja palat ovat loppu kokoajan. Joissain 65cc pyörissä takajarrupalat ovat myös todella pienet joten ne myös kuluvat nopeasti.

Jarrupalojen vaihtoon on oikeastaan kolme koulukuntaa.

Jarrupalan vaihto irrottamalla jarrusatula

Yksi tapa vaihtaa jarrupala on tehdä se irrottamatta rengasta, jolloin irrotetaan jarrusatula. Ennen jarrusatulan irrotusta kannattaa poistaa jarrupalojen kiinnityspultin sokka ja löysätä kiinnityspulttia. Tämän jälkeen avataan jarrusylinterin kiinnityspultit ja nostetaan jarrusylinteri pois paikaltaan. 

Ennen jarrupalojen poistamista kannattaa painaa mäntiä pikkusen sisäänpäin. Kun männät painetaan sisäänpäin mahtuvat uudet jarrupalat helpommin paikalleen ja jarrusatula on helpompi asentaa paikalleen. Toinen syy on se, että tällä tavalla saadaan samalla varmistettua ettei mikään männistä ole jumissa. Muutenkin on ihan hyvä välillä pakottaa männät liikkumaan oikein. Toimenpiteen voi tehdä esimerkiksi hiukan isommalla ruuvimeisselillä tai pihdeillä.

Mäntien liikuttaminen on hyvä tehdä ennen jarrupalojen poistoa sen takia, että silloin ei vahingoiteta jarrusylinterin mäntiä. Monesti mäntien päällä on keraamiset tai muoviset eristeet joiden tehtävänä on estää jarrupalojen lämmön siirtyminen jarruneteeseen. Nämä suojat eivät kestä pihtien puristusta eikä ruuvarin vääntöjä. Jos näitä suojia ei ole, niin jarrut voivat lämmetä liikaa ja sen seurauksena jarrun toiminta voi heiketä tai loppua kokonaan.

Seuraavaksi voidaankin ottaa vanhat jarrupalat pois. Kun jarrupalat ovat pois, on hyvä tilaisuus tarkistaa jarrun sisäpuolinen kunto ja puhdistaa sieltä kaikki turha roska pois. Tähän on hyviä välineitä kapea ja pehmeäharjainen teräsharja ja break cleaner tai contact cleaner.

Lopuksi laitetaan uudet jarrupalat paikalleen, jarrusatula omalle paikalleen ja pumpataan jarrua niin että palat ottavat jarrulevyyn kiinni. Pumppaus on tärkeä muistaa tehdä aina heti asennuksen jälkeen. Ekassa kurvissa ei ole mukava havaita jarrun puuttumista.

Kun osat ovat paikallaan ja palat ottavat levyyn kiinni tarkistetaan vielä jarrun toiminta. Jarru ei saa laahata ja siten estää renkaan pyörittämistä.

Jarrupalojen vaihto irrottamalla rengas

Toinen yleinen tapa vaihtaa jarrupalat on irrottaa rengas ja pitää jarrusatula paikallaan. Tässä tavassa työvaiheet ovat samat kuin jarrusatulan irrotuksessa sillä erotuksella että jarrusatulaa ei irroteta. 

Mikäli jarrupalat vaihtaa irrottamalla renkaan tulee aina muistaa tarkistaa takarenkaan irrotuksen yhteydessä renkaan suoruus ja ketjun kireys. Eturenkaan irrotuksen yhteydessä tulee varmistaa että etuiskarit ovat oikeassa asennossa.

Jarrupalojen vaihto ilman renkaan tai jarrusatulan irrotusta.

Tämä on vaihtoehdoista kaikkein harvinaisin. Tässä tavassa jarrupalat vaihdetaan siten, että ensin ruuvimeisselillä löysätään jarrupaloja. Tämän jälkeen avataan jarrupalojen lukkopultti ja liuutetaan jarrupalat ulos ja laitetaan samaa reittiä uudet palat tilalle. Tämä vaihtoehto ei ole mahdollinen kaikkien jarrusatuloiden kanssa.

Jarrun puhdistus

Aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä kannattaa puhdistaa jarrujen sisukset ja varmistaa että jarrusatulan sisällä olevat männät liikkuvat normaalisti. Jos jarrusatulassa on kovasti likaa saattaa se estää jarrun toiminnan tai ainakin haitata jarrun toimintaa. Lika voi estää jarrupaloja irrottamasta jarrulevystä jolloin jarru on kokoajan pikkasen päällä ja siten hidastaa vauhtia ja haittaa ajamista.