Ilmanputsarin puhdustaminen ja öljyäminen on todella tärkeä osa pyörän kunnossa pitämistä. Mikäli putsari on likainen saattaa sen läpi päästä hiekkaa kaasuttimeenja sitäkautta moottoriin. Jos moottoriin pääsee hiekkaa voi se pahimmassa tapauksessa aiheuttaa moottorin hajoamisen. Vähimmillään likainen putsari haittaa moottorin ilman saantia, joten pyörä ei käy oikein.
Ilmanputsarit ovat varsin edullisia, joten kannattaakin hommata muutama putsari talliin. Joku kolmesta viiteen ilmanputsaria on hyvä määrä, koska ei niitä kumminkaan jaksa joka ajon jälkeen ruveta pesemään ja öljyämään.
Putsarijumppaa varten kannattaa hankkia kaksi ämpäriä. Pesuämpäriksi pikkasen suurempi ja öljyämisämpäriksi pienempi, niin erottaa ne aina toisistaan. Molemmissa ämpäreissä olisi hyvä olla kansi, jotta ylimääräiset pesuaineet ja öljyt voi jättää ämpäriin odottamaan seuraavaa käyttökertaa. Pesuämpärisarjoja saa myös ostettua hyvin varustelluista tarvikekaupoista.
Lyhyesti sanottuna, ilmanputsari pitäisi vaihtaa aina kun se likaantuu. Se kuinka nopeasti putsari likaantuu riippuu todella paljon radasta ja kelistä. Kuivalla ja pölyisellä hiekkaradalla putsarin voi joutua vaihtamaan jopa jokaisen ajosession jälkeen. Talvikelillä vastaavasti kerran viikossa tai kuukaudessa.
Kannattaakin siis aina pyörää tankatessa kurkata samalla missä kunnossa ilmanputsari on ja vaihtaa tarvittaessa.
Ilmanputsarin puhdistamiseen on hyvin monta koulukuntaa, jotkut käyttävät bensaa, jotkut teollista liuotinainetta ja jotkut jotain muuta.
Ilmanputsarivalmistajien ja ilmanputsariöljyjen valmistajien suosittelema tapa on laittaa pesuastiaan lämmintä pesuainetta jossa ilmanputsari sitten pestään. Ennen varsinaista pesua kannattaa ilmanputsarista "tampata" ylimääräiset hiekat pois.
Ilmanputsariöljyjä on muutamaa erilaista joihin käytetään hiukan erilaisia pesuaineita. Samalla kun ostaa ilmanputsariöljyä kannattaa ostaa kyseiselle öljylle tarkoitettua pesuainetta.
Kun ilmanputsari on pesty huolellisesti ja varmasti hiekka ja lika on saatu pois laitetaan ilmanputsari kuivumaan.
Ilmanputsarin öljyäminen aloitetaan kaatamalla öljyämisastiaan sopiva määrä ilmanputsariöljyä. Ilmanputsari sitten upotetaan kokonaan öljyyn ja puristellaan niin että öljyä on varmasti kaikkialla.
Kun ilmanputsari on saatu kaikkialta öljyttyä nostetaan ilmanputsari pois öljystä ja puristellaan kaikki ylimääräinen öljy pois. Ilmanputsaria ei saa vääntää tai rullata, vaan ihan vain puristetaan ylimääräiset pois.
Kun ylimääräiset öljyt on puristeltu pois, nostetaan ilmanputsari hyllylle kuivumaan. Eli ilmanputsariöljyt vaativat erilaisen ajan kuivumiselle, mutta yleisperiaatteena on antaa kuivua vähintään tunti. Putsarin voi antaa kuivua vaikka yön yli.
Jotta radalla pääsisi mahdollisimman helpolla eikä tarvitsisi ruveta öljyämään putsareita kannattaa ilmanputsareita tehdä valmiiksi varastoon.
Kun ilmanputsari on kuivunut yön yli tallissa laitetaan se muovipussiin joka suljetaan tiukasti. Pussi otetaan mukaan radalle ja kun radalla tarvitaan uutta putsaria niin otetaan pussista käyttämätön putsari ja laitetaan likaisen tilalle.