Yksi sellainen crossipyörälle tehtävä huoltotoimenpide joka kannattaa tehdä aina pesun jälkeen on pyörän öljyäminen. Luonnollisesti pyörän kannattaa antaa kuivua ensin ja vasta sitten öljytä.

Öljyämiseen on monia erilaisia vaihtoehtoja, joista yksi on WD40.

Pyörän öljyäminen on sellainen toimenpide jolla autetaan pyörän pysymistä hyvässä kunnossa ja myös helpotetaan huoltoa. Jos esimerkiksi laakereiden pinnat jäävät kosteiksi eikä niitä ole säännöllisesti öljytty saattaa laakereihin muodostua ruostetta joka hyvin nopeasti aiheuttaa laakerin rikkoutumisen.

Pyörää öljytessä kannattaa välttää öljyn joutumista jarruihin. 

Pesun jälkeinen pyörän öljyäminen on myös hyvä kohta tarkistaa että pyörä on kunnossa.

Tässä listaa kohteista joita ainakin kannattaa rasvailla:

  1. pyörän navat (eli laakereiden pinnat)
  2. jalkatappien nivelet ja jouset
  3. takaiskarin ja linkun nivelet ja laakerit
  4. vaihdekiksin nivel ja jousi
  5. käynnistyskiksin nivel
  6. jarrukahvan nivel
  7. kytkinkahvan nivel
  8. kaasukahvan juuri (se kohta joka on kaasukahvan rungon alla)
  9. Ohjauslaakerin ympäristö ja laakeri
  10. vaijerit
  11. ketjut

Edellisten lisäksi iskarin liukupintoihin kannattaa laittaa silikonia. Silikoni pikkusen liukastaa pintaa ja siten auttaa iskarin toiminnassa ja samalla suojaa kuralta. Kun pinta on silikonilla liukastettu ei kura tartu siihen niin helposti.

Monet myös levittävät öljyä pyörän muoviosille, päälle ja alle. Muoviosiin levitetyllä öljyllä on monta käyttötarkoitusta. Yksi näkyvä tarkoitus on se että öljykäsittelyn jälkeen pyörä kiiltää kuin uusi. Toinen syy on se, että öljyttyyn pintaan ei tartu kura niin hyvin, jolloin pyörän pesu ajon jälkeen helpottuu.