Oikea ajoasento riippuu jonkun verran kuskista, pyörästä ja mieltymyksistä. Ajoasentoon vaikuttaa myös kuskin ja pyörän koko. Iso kuski ja pieni pyörä on yhtä huono yhdistelmä kuin iso pyörä ja pieni kuski. Ajoasennon kannalta onkin erittäin tärkeää että kuskilla on sopivan kokoinen pyörä.
Pyörän sopivuutta kuskin mitoille voidaan säätää erikorkeuksisilla ohjaustangoilla ja erikorkeuksisilla saatuloilla.
On myös tärkeää huomioida käsien asento. Käsien asentoon voidaan vaikuttaa erilaisilla ohjaustankojen taivutuksilla.
Yleisenä periaatteena voidaan sanoa, että kuskin tulee seisoa keskellä pyörää. Jalkatapeilla seistään päkiäillä ja jalat eivät saa olla ns. hessu Hopo -asennossa. Kun seisotaan päkiöillä, niin jalka ei lepää vaihdepolkimen tai jarrupolimen päällä. Jos jalka lepää vaihdepolkimen päällä on hyvin mahdollista että esimerkiksi hyppyriin mennessä kun nousee seisomaan niin jalka painaa vaihdepoljinta ja vaihde meneekin välivapaalle.
Käsien tulisi olla siten, että kytkimellä ja etujarrulla on kokoajan yksi tai kaksi sormea.
Katse on myös oleellinen osa ajoasentoa. Jos katse on metrin etupyörästä eteenpäin on ajoasento etukenossa ja pyörän ajaminen huteraa. Kun katse on reilusti eteenpäin on ajoasento parempi ja ajo paljon vakaampaa.