Tällä kerralla kirjoituksen aiheena on tapaturma, johon meidän kautemme päättyi.
Oli hyvä sää ja aivan normaali ajotilanne. Radalla oli kuudesta kyttyrästä muodostettu kolmen tuplan hyppysuora, joka ei ollut mitenkään erityisen vaikea eikä edes huonossa kunnossa. Ei siis mitään ihmeellistä. Eräällä kierroksella pyörä lähti jostain syystä toisesta tuplasta hieman poikittain, jonka seurauksena pyörä ajautui radan ulkopuolelle. Epäonneksemme pattisuoran lopussa, heti radan vieressä oli lippupiste ja sen luona kuormalava. Hyppy päätyi juuri tähän kohtaan; pyörä pysähtyi kuormalavaan ja kuski jatkoi ohjuksena lippupisteen toiselle puolelle ja laskeutui pää edellä maahan.
Ensimmäisten arvioiden perusteella näytti siltä että ilmalennon lopputuloksena oli kypärän lipan rikkoutuminen, niskatuesta nirhauma kaulaan ja alaselkä kipeäksi, ei siis mitään pahaa. Seuraavana aamuna vierailu ortopedille paljasti, että edellä mainittujen lisäksi selkärangassa on hyvin pieni murtuma, joten seuraavat 2-4 viikkoa vietetäänkin parannellen paikkoja.
Millä tavalla tämä liittyy suojavarusteisiin?
Kaatumishetkellä kuljettajalla oli päässään 6D:n kypärä ja hartioilla LEATT:n niskatuki. Kypärästä näkee hyvin mihin kohtaan isku on tullut, osumakohdasta kertoo myös ohimolla oleva pieni ruhje. Vaikka kuljettajan saama isku on oikeasti ollut varsin kova, niskassa ei siitä huolimatta ole kipuja eikä kuljettaja saanut aivotärähdystä. Jopa ortopedi oli yllättynyt siitä että päässä ja erityisesti niskassa ei ole mitään vammaa. Uskallan väittää, että tästä tapaturmasta ei olisi päästy näin vähällä ilman 6D:n kypärää ja LEATT:n niskatukea!
Olen pari vuotta seurannut jenkkifoorumeilta tarinoita ja kertomuksia 6D:n käyttäjiltä ja miettinyt voiko ne tarinat pitää paikkansa, nyt meillä on omakohtainen kokemus aiheesta. Olen 100% vakuuttunut 6D:n kypäräteknologian hyvyydestä ja meillä tullaan käyttämään 6D:n kypäriä niin kauan, kunnes joku pystyy vakuuttamaan minut vieläkin paremmasta kypärästä.
Entäpä se radan turvallisuus?
Myös ratojen turvallisuudella on erittäin suuri vaikutus kuljettajien turvallisuuteen. Aika usein eri radoilla näkee kuinka heti ajouran ulkopuolelle on kasattu radalta kerättyjä kiviä sekä varastoitu sinne kuulumattomia asioita. Kaikki kuitenkin tiedämme että aina joskus pelit karkaa vähän lapasesta ja silloin se iso turva-alue on erittäin hieno juttu, riittävän tilava turva-alue voi pelastaa päivän.
Tässä esimerkkitapauksessa mielestäni ongelma juontaa siihen että ajosuunta oli käännetty, mutta lippupisteiden paikat oli jätetty vanhan ajosuunnan mukaisesti. Yleensähän pattisuoran alussa on lippupiste ja lopussa ei, mutta nyt lippupiste olikin pattisuoran lopussa. Lisäksi kuormalava oli väärässä paikassa.
Uskallan jopa väittää, että tästäkin ulosajosta olisi selvitty ilman loukkaantumista, kuljettaja olisi mitä todennäköisimmin vain käynyt nurmikolla ja palannut radalle, mikäli lippupiste ja lava olisivat olleet oikeilla paikoillaan.
Motocross on kova, raaka ja anteeksiantamaton laji, tässä lajissa sattuu ja tapahtuu, mutta olisiko meidän kuitenkin syytä pysähtyä miettimään miten voisimme ratojen suunnittelulla ja ylläpidolla sekä oman toimintamme kautta parantaa lajin turvallisuutta?