Torniossa, Kaakamon hienolla hiekkaradalla, ajettiin pohjoisen kierroksen päätöskilpailu ja Sinisaloliigan kilpailu 6.-7.7.2013. Lauantaina ohjelmassa oli MXC/B -luokan kilpailu ja sunnuntaina MXC/A -luokan kansallinen kilpailu.
Lauantaina harjoitukset ja aika-ajo alkoivat Jamilla kaksijakoisissa tunnelmissa. Aika-ajon alettua Jami ajoi heti ensimmäisellä kierroksella oman pohja-aikansa ollen oman aika-ajoryhmänsä 5. nopein. Tämä aika oikeutti yhdeksänteen puomipaikkaan. Jamin toisella nopealla kierroksella kanssakilpailijalle tapahtui ajovirhe jonka johdosta Jami joutui tekemään ajolinjamuutoksen. Harmillisesti ajolinjamuutoksen seurauksena Jami kaatui rajusti ja aika-ajo jäi siihen. Onneksi kuski selvisi mustelmilla.
Ensimmäisessä erässä Jami sai varsin hyvän lähdön ollen ekan kurvin jälkeen neljäs. muutama kierros myöhemmin tuli jälleen matkaan pientä epäonnea kaatumisen myötä. Kaatumistilanteessa Jami osui radalle kaatuneen kanssakilpailin pyörään ja kaatui todella rajusti. Samaan kasaa ajoi pari muutakin kuskia. Onneksi kukaan ei loukannut tilanteessa itseään vaan kaikki pääsivät jatkamaan matkaa. Kaatumisen myötä 8. sija vaihtui 21. sijaan.
Toisessa erässä Jami pikkusen myöhästyi lähdössä, rohkea syöksy ekaan kurviin sisälle ja sijoitus lähtökurvin jälkeen 6. Kilpailun aikana Jami ajoi pitkään 12. sijalla, mutta harmillisesti toiseksiviimeisellä kierroksella meni yksi kurvi pitkäksi ja kuski kyljelleen. Maalissa Jami oli 16. sijalla.
MXC/A kilpailut Rovaniemellä ja Torniossa
Sekä Rovaniemellä, että Torniossa ajettiin kansalliset MXC/A -luokan kilpailut. Molemmissa paikoissa kilpailun johto teki päätöksen jonka myötä lautantain MXC/B -luokan kuljettajilla oli mahdollisuus osallistua sunnuntain kilpailuun. Rovaniemellä kaikki A-finaaliin päässeet saivat osallistumisoikeuden ja Torniossa 20 nopeinta.
Rovaniemellä Jami oli aika-ajossa 7. Ensimmäinen erä Rovaniemellä ajettiin hyvässä säässä, rata oli kuiva. Lähdössä Jami oli hyvin 10. sakissa, mutta ensimmäisen kierroksen kolmannessa kurvissa Jamin edessä samassa spoorissa ollut kuljettaja stumppasi pyörän ja Jamin sijoitus putosi viimeiseksi. Maalissa Jami oli lopulta 16. Erien välissä sää muuttui ja vettä satoi kaatamalla. Vesisade onneksi loppui juuri ennen erän alkua. Sateen myötä rata oli todella liukas, mikä antoi oman haasteensa kuskeille. Jamille tälläinen pinta on erityisen haastava joten erä menikin opetellessa velliajoa. Erän edetessä ajo parani ja lopulta maalissa Jami oli 13.
Torniossa aika-ajossa Jami sai jälleen ekalla yrittämällä hyvän kierrosajan joka oikeutti 9. sijaan. Aika riitti vielä toiseen yritykseen, mutta parin ajovirheen myötä sijoitus ei parantunut. Ensimmäisessä erässä Jami sai kauden tähän mennessä parhaan lähdön ollen lähtökurvin jälkeen ensimmäisenä. Lopulta maalissa Jami oli 12. sijalla. Pitkä ja rankka reissu yhdistettynä koviin kilpailuihin ja treeneihin sekä kisaviikonlopun kuuma sää imivät kuskista mehut sen verran huolellisesti että erän jälkeen päätimme jättää toisen erän väliin.
Kierroksen jälkilöylyt
Ennen pohjoisen kierrosta teimme kovasti töitä lähtöjen, ensimmäisen kierroksen ajamisen, aika-ajon ajamisen ja muutaman muun ajotekniikkaan liittyvän asian kanssa. Vaikka pohjoisen kierroksen sijoitukset eivät ole parhaat mahdolliset niin siitä huolimatta suuntasimme sunnuntaina tyytyväisenä kotia kohden. Kaikkien neljän kilpailun aika-ajot menivät paremmin kuin aika-ajot alkukaudesta, ensimmäisille kierroksille saatiin lisää "kovuutta" ja lähdöt onnistuivat hyvin.
Samalla myös löysimme muutaman uuden asia jotka pitää huomioida seuraavissa harjoituksissa.
Kaikenkaikkiaan voidaan sanoa, että pohjoisen reissu oli hyvä. Kisat olivat hyvin järjestettyjä, ajo sujui hyvin, kisojen välillä treenit menivät hyvin ja kotiin tultiin ehjinä ja väsyneinä.
Vuoden kuluttua otetaan sama uusiksi!