Varikoilla liikkuu paljon tarinoita erilaisten pakoputkien vaikutuksesta pyörän ominaisuuksiin. joidenkin mielestä tietty pakoputki tuo pyörään alavääntöä ja toisten mielestä sama putki heikentää vääntöä ja tuo lisää tehoa ylös.

Jotta asiaan saataisiin selvyyttä päätimme tutkia asiaa lisää. Heti alkuun pitää sanoa, että me emme lähteneet selvittämään parasta pakoputkistoa. Pakoputkitestin tarkoituksena oli selvittää mitä eroja eri putkien välillä on vakiopyörässä. Se mikä putkista on kellekkin paras riippuu kuskista ja pyörästä.

Testi

Testi suoritettiin Viaber Oy:ssä Harri Piensalmen johdolla. Harrilla on vuosien kokemus moottoripyörien testaamisesta, säätämisestä ja muokkaamisesta.

Testi suoritettiin yhden aamupäivän aikana siten että kaikki pakoputkistot testattiin samassa pyörässä. Pyöränä testissä oli 2012 mallinen KTM SX85 jolla ei oltu ajettu ollenkana ennen testiä.

Testatut pakoputkistot:

  • Vakio
  • Doma (KTM Nordic)
  • HGS (Race Parts Oy)
  • ProCircuit (Racing Bike Sidecar Oy)

Jokainen pakoputkisto testattiin seka vakiolla moottorinohjauksella, että KTM:n omalla SXS moottorinohjauksella.

Tarkemmat tiedot testin tuloksista Ohjeet osiosta löytyvän Pyörän Muokkaaminen -aiheen alta.

 

 

Share →