Vantaan moottorikerho järjesti Sarjaenduro -kilpailun lavangon motocrossradalla 15.10.2011. Rata oli rakennettu siten, että se kierteli isolla radalla, supermotoradalla, väliradalla, miniradalla, extremeradalla ja parkkialueella. Pituutta radalla oli 4.7km.
Rata oli hyvin monipuolinen, oli tukin ylitystä, nurmikkomäkiä, savimäkiä ja tiukkoja pujotteluosuuksia. Kaikille löytyi varmasti kaikkea.
Ajotapahtumassa oli mukana kerhon omat 65cc, 85cc ja isoilla pyörillä ajavat kuljettajat. Aamu aloitettiin 65cc kuskien voimin hiukan helpotetulla radalla. Kaikkein pahimmat kohdat ohitettiin, että kaikilla olisi mahdollisuus nauttia ajosta. 65cc kuskien jälkeen vuorossa oli 85cc kuskit, jotka ajoivat koko lenkkiä.
Haastattelimme kuskeja ennen ajoa ja ajon jälkeen, osaa kuskeista onnistuimme haastattelemaan sekä ennen, että jälkeen.
Kuljettajien mietteitä
Jere Koskelainen
Ennen kisaa: Tämä VMK:n sarjaendurotapahtuma on minun ensimmäinen kilpailuni ja ensimmäinen kerta kun ajan enduroa. Pyöränä minulla on KTM 65cc. Olen ajanut crossia viisi vuotta.
Kisan jälkeen: Nyt tuntuu hyvältä. Rata oli vähän vaikea. Porukkaa ei ollut liikaa ja sain ajaa ihan omaa ajoa. Taisin olla neljäs. Tällainen enskajuttu on mukavaplaa kuin motocross.
Aleksi Kurvinen
Ennen kisaa: Tämä on minun toinen enskakisa. Aion ajaa kisan täyttä höyryä. Kilpailussa ajan KTM SX85 pyörällä
Kisan jälkeen: Rata oli tosi hyvä, sopivan pitkä ja haastava. Radalla ei ollut mitään liian vaikeata kohtaa. Kaaduin kolme kertaa. Tämä oli kiva kokeilu.
MJ: Siirryit tällä kaudella kesken kauden MX65 luokasta MXC/C:hen. Mitä eroa 65 ja 85 pyörien välillä on?
AK: 85 kulkee paremmin ja on helpompi hyppiä hyppyreitä yli.
Jasse Jukarainen
Enskaa olen ennenkin ajanut, mutta tämä on ensimmäinen kilpailu. Rata näyttää hyvältä. Eilen harjoiteltiin radalla kaksi tuntia. Siirryin juuri kassariin. Kassarilla on helpompi mennä pattisuoralla, hyppyreissä ja tehoakin on enemmän.
Jami Niemelä
Ennen ajoa: Ajan nyt ensimmäistä kertaa enskaa ja pikkusen jännittää kun pitäisi jaksaa ajaa puolitoista tuntia.
Ajon jälkeen: Rata tuntui ihan hyvältä. Pari kohtaa oli aika pahoja mutta kyllä niistä pääsi läpi. Supermotoradan pattisuora oli hyvä, siellä olikiva hyppiä. Asfaltilla oli hauska ajaa ja pitoa oli kivasti. Kerran lähti kyllä luistamaan asfaltilla. Muutamassa pahemmassa kohdassa oli aina välillä kaatuneita kuskeja joita joutui varomaan.
Olisi tosi mukava jos pääsisi uudestaan ajamaan tämmöisen kisan.
Reitti oli tosiaan tosi mukava ja opettavainen. Oppii hyvin pyörän hallintaa. Crossin ja enskan yhdistämisellä saisi tosi hienon systeemin.
Markus Ylikorpi
Viimeksi olen ajanut kilpaa 65 pyörällä. Rata oli aika vaikea, mutta kiva. Tämä oli ensimmäinen enskakisa minulle. Crossi on kyllä hauskempaa kuin enska. Enskassa pelottaa puut. MM-pöydän vieressä olleella nurmikkonousuilla oli hiukan ohjelmaa välillä. yhdessä välissä pääsin ajamaan kolmen kuskin ryhmässä.
Tämä kausi on mennyt tosi hyvin, ei ole tullut loukkaantumisia. Tällä kaudella olen ajanut VMK:n sarjacrosseja. Ensikaudella aion ajaa kilpaa.
Jonne Katila
MJ: Vaihdoit loppukaudesta KTM:n kassarista Hondan 150cc nelariin, miltä uusi pyörä tuntuu?
JK: Hondan nelari on parempi. Pyörässä on paremmin tehoa alhaalla kuin kotarissa.
MJ: Mitä mieltä olet isäsi tekemästä radasta?
JK: Rata oli tosi kiva. Ei se ollut silleen haastava ollenkaan. Kerran kaaduin. Jotkut isommat tukit oli vähän vaikeampia ylittää.
MJ: Mites tämä kausi meni?
JK: Kisat meni muuten hyvin, mutta jalasjärvellä tuli loukkaantuminen jonka takia jäi kaksi kisaa väliin
MJ: Mites ensikauden suunnitelmat
JK: Kausi aloitetaan MXC/B:ssä ja yritetään saada nousupisteet kasaan MXC/A:ta varten
Edellä haastateltujen kuljettajien lisäksi haastattelimme Aslan Hasania, Tino Nuuttista ja Teemu Lahtista. Näiden henkilöiden haastattelut julkaisemme seuraavan parin päivän aikana.
Kuvia tapahtumasta